onsdag den 12. januar 2011

Biotop 3

I april/maj måned opdagede jeg at vandet i mit biotop var fyldt med først en masse æg og efterfølgende små haletudser, vandkanten var nogen steder næsten sort og de svømmede næsten oveni hinanden, derfor besluttede jeg, at prøve gennem sommeren at følge deres udvikling i deres rette element. Jeg har gennem hele sommeren været ved min biotop 2-3 gange i ugen. Det der har været mest iøjnefaldende har været faldet i antal, som ugerne gik. Der er en del musvåger i området, så jeg tænker disse rovfugle må have gyldne dage i tiden hvor de udvikler lunger og i perioden hvor de bevæger sig op på land. Der har også været mange guldsmede i området i år, disse har også nydt godt af alle haletudserne, igennem hele deres udvikling. Det har været imponerende at se udviklinger fra at være næsten ingenting til at blive et pattedyr der går i land.
Her er forvandlingen fra haletudse til pattedyr, fotograferet ca. 50 m. fra vandhullet.


Her en smuk guldsmed, som er opdaget lige ved siden af vandhullet, formoder forvandlingen har fundet sted for kort tid siden og nu tørrer den i solen.

Forsøg:

Jeg har gennem det sidste år bemærket at vandstanden i mit biotop afhænger meget af årstidernes forløb, derfor kunne det være spændende at lave en måling på dette. I løbet af sommeren faldt vandstanden kraftigt, jeg satte en pind i vandkanten i slutningen af juni, ses på det første billede i opgaven, jeg besøgte efterfølgende min biotop med jævne mellemrum, satte nye pinde, dette gav et tydeligt billede af, at vandstanden afhang meget af både nedbørsmængden og lufttemperaturen. Dette lille eksperiment kunne føre til et didaktisk forløb, hvor temaet var vand hvori der også indgår en læring omkring årstiderne, et af spørgsmålene kunne være, hvorfor er det nødvendigt det regner?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar