lørdag den 22. januar 2011

Biotop 4

Da jeg næsten ikke har kunnet skelne mit biotop ud fra resten af området de sidste par måneder, grundet den hårde frost og sne, har jeg besluttet at gå på jagt efter spor efter råvildt og harer. Når jeg alene har bevæget mig frem mod mit biotop har jeg mange gange oplevet at der dukker råvildt frem, som løber væk i en fart og harer der springer frem fra buske og også de forsvinder igen i en vældig fart. Jeg tænkte derfor det var oplagt at gå på jagt i sneen efter deres spor. Jeg oplevede at finde mange spor, dette er faktisk meget nemt, når landskabet er dækket af sne. Jeg har efterfølgende planlagt en aktivitet med SFO-børn, da det er denne aldersgruppe, jeg stiftede bekendtskab med i min praktik.



Harespor

Spor fra Rådyr





















Jeg har ladet mig inspirere af de 2 nedenstående hjemmesider:

http://www.spejdernet.dk/Inspiration/Spejderleksikon/Natur/Dyrespor.aspx

http://www.skoven-i-skolen.dk

Aktiviteten:

At finde spor efter råvildt og harer.

Formål:

o at børnene får kendskab til spor og sportegn efter nogle af de store dyr der findes omkring min biotop

o At børnene oplever glæden og spændingen ved at lede efter spor i naturen

o At børnene får skærpet deres sanser og iagttagelsesevne

Forberede børnene:

Inden afgang er det vigtigt at forberede børnene, så de ved hvad der skal ske og hvad der kræves og hvad det er aktiviteten går ud på. Når børnene er fokuserede på hvad de leder efter, er der større sandsynlighed for at de finder det. Det er vigtigt at forberede dem på, at de skal færdes stille og forsigtigt. Hvis de løber gennem området er der risiko for, at de træder oven i de dyrespor de er på jagt efter. Færdes de meget stille kan de måske være heldige at se nogle rådyr.

Tal også om hvad eleverne ved om de to dyr, rådyret og haren. Hvordan ser de ud? Hvad lever de af? Hvor bor de? På hvilken tid af døgnet er de mest aktive?

Varighed.

2-3 timer.

En udvidelse af aktiviteten kunne evt. være at følge sporene og muligvis finde andre spor, såsom dyrenes efterladenskaber eller harens rede. Det kunne også være at medbringe gips, så der kan laves aftryk af sporene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar