Nu lysner det også ved min biotop, isen og sneen er væk og det er blevet muligt at bevæge sig helt ned til vandkanten. Den ser nu stadig meget trist ud på afstand, der er ikke meget grønt at spotte, men ved at bevæge sig helt tæt på er det muligt at opdage de begyndende spirer. Da det nu har været en rigtig isvinter og jeg fornemmer at min biotop har været bundfrossen i perioder, har jeg valgt at måle vandtemperaturen over de sidste 14 dage, da min biotop da har været stort set isfri. Jeg har 2 gange i ugen været ved biotopen med termometer fastgjort på en snor, så temperaturen kunne måles et stykke ude fra vandkanten og valgt at målingen foregik 2 gange sidst på eftermiddagen og 2 gange om formiddagen, hvor vi i har haft nattefrost, for at se hvor stor en indflydelse solen i løbet af dagen havde på temperaturen.
Uge 11 Tirsdag formiddag Temperatur 2 grader
Lørdag eftermiddag Temperatur 4 grader
Uge 12 Onsdag formiddag Temperatur 2.5 grader
Søndag eftermiddag Temperatur 7 grader
Min plan er at fortsætte disse målinger over de kommende uger, fordi jeg tænker, at vandet på et tidspunkt grundet solens indflydelse måske vil være varmere end luften her i løbet af foråret, men jeg syntes allerede nu at det viser sig en forskel i forhold til om temperaturen har været under frysepunktet i løbet af døgnet eller ej, den sidste måling, hvor vi ikke har været under frysepunktet nogle nætter i træk, får solens varme stor indflydelse på vandtemperaturen, dette skyldes sikkert også at vanddybden er under 50 cm (min vurdering efter jeg har observeret min hund springe rundt i vandet).
I forhold til at udføre dette i et pædagogisk forløb, tænker jeg at der kunne inddrages læring omkring hvor stor betydning solen har for jorden/naturen og os mennesker og hvorfor intet kan eksistere uden.
Hvordan er din opfattelse af, hvordan der skal arbejdes med matematik i børnehaven?
A. Som en aktivitet for sig. Skoleforberedende aktiviteter. Begynder med dette lidt før barnet skal begynde i børnehaveklassen.
B. Det er en naturlig del af alle situationer i dagligdagen i børnehaven. Det er unødvendigt at prioritere eller stimulere.
C. Matematik er ikke noget for små børn. De vil lære det, når de kommer i skole.
A) Jeg tænker at matematik starter med talforståelse og læringen omkring dette kan starte så snart barnet starter i børnehaven, for at børnene opnår forståelsen kan ganske almindelig dagligdagsgøremål inddrages, som f.eks. borddækning, der skal sidde 4 ved dette bord, kan du finde 4 tallerkener? Eller når der er samling, tælles der hvor mange der er tilstede og efterhånden lade børnene overtage dette. Derudover kræver matematik også en forståelse for former, såsom firkanter, cirkler og trekanter, som også bør tænkes ind.
B) Det bør være en naturlig del af hverdagen, da det hører til som en del af børns udvikling, så der må gerne prioriteres og stimuleres, så længe børnene ikke opfatter dette som sid nu stille skoleting og lær, men at det bliver implementeret i hverdagens lege og rutiner.
C) Mener jeg har besvaret dette i de foregående spørgsmål.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar